Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Jennie Konrad min egna hjälte/ Jag är sjuk (Förkyldning/halsfluss)

Av Mikael Mattsson - 12 april 2011 12:58

Bilden får ej användas utan tillstånd från Mikael Mattsson COPYRIGHT (©) 2011                                                  

 Detta är min sambo och flickvän sedan 7 år tillbaka, hon heter Jennie Konrad 23 år och är mitt allt! till och med min fästmö med ring på fingret. För det är faktiskt så att det är inte bara jag som drar det här tunga lasset, med allt som innebär vad min sjukdomen är. Utan denna ubersöta tjej gör det precis lika mycket om inte mer. Många glömmer nog bort att när en människa blir sjuk så blir sambon och familjen vänner faktiskt lika drabbad.



Men hon här på bilden är en riktig kämpe! Hon pluggar HELTID på Blekinge Tekniska Högskola tar inga studielån och har samtidigt 2 JOBB!! plus att hon har mig! en sjukling som inte alltid klarar mycket själv. Hon skjutsar runt mig till sjukhus, ringer samtal till sjukhusen när jag inte klarar det själv, sitter på akuten med mig flera gånger i månaden och väntar i timmar! Och sen sitter hon och sover i en liten afrikansk/rysk designfåtölj när jag ligger inlagd på sjukhus och mår som sämst och en miljon andra saker. Hon finns alltid vid min sida, det är min Jennie det och därför ville jag att ni skulle få veta vem jag har som stöttar mig 24/7. Bekanta säger hela tiden till mig att jag ska vara glad som har en sån tjej! Jag kan inte förklara på ett vettigt sätt så bra hon är! I LOVE US!          

                                         Jennie och jag Julen 2009                                
När vi träffades så spelade jag i ett band som hette Quatrophonic och jag skrev faktiskt två låtar till min Jennie. (Varning för töntstämpel av vännerna nu känner jag) men man blir lite blödig nu när man är sjuk och inser vad allt betyder man ska faktiskt inte ta så lätt på livet! Stanna upp för en sekund och tänk efter hur mycket man har att vara glad för!



Denna låt skrev jag 2005 och håll ut med en svängig röst i lite svajiga toner men jag sjunger bättre nu, jag var 16-17 år och hade inte kommit ur målbrottet ;)  

Musik Direkt 2005 Länsfinal    

        

Banduppsättning; från vänster Christoffer Svensson, i mitten Mikael Mattsson, till höger Per Carlsson aka Basper! och längst bak Emil Appelqvist!     
              
                      Text/Musik M.Mattsson COPYRIGHT (©) 2011
 
    Upphovsrättskyddat material och får ej användas COPYRIGHT (©) 2011                                                                                                                                                                                                                                                                 För övrigt så mår jag riktigt kasst idag! Har åkt på någon halsförkylning av nått slag, feber fruktansvärd hosta, ont i lungorna och i halsen, spottar blod. Knaprar extra bakterietabletter som jag annars äter dagligen (130 tabletter i veckan blir det), panodil tramadol (MORRFIN) och Zyx halstablett av (MORFINTYP) Kan Jang , Berocca nässpray så kanske det blir bättre.


Problemet är att en sån här sak kan vara jobbigt för en frisk person medan i mitt fall med mitt urusla immunsystem så kan detta bli till 1000 andra allvarliga saker och ett h-vete. Så man är livrädd just nu! För en vanlig förkylning! Då jag vet en kille som hade liknande blodsjukdom med lågt immunförsvar och han åkte på en vanlig förkylning och blev inlagd på sjukhus i 6 månader.Så tänk gärna på det när ni träffar mig var helst inte sjuka                                                                                                          




Jag var med om liknande sak i höstas och då trodde jag att jag satt min sista potatis, vaknade upp i sängen på morgonen och kunde inte andas (som att andas genom ett sugrör) och fruktansvärd smärta i lungorna. Jennie fick panik och ringer ambulansen som kommer med ilfart. Smärtan var 15 på en skala från 0 till 10! Då har jag annars haft njurstensanfall ca 25-30 gånger sedan jag var 16 år så har man tyckt det gör ont (Gör ondare än att föda barn säger kvinnor som haft njurstensanfall) men iallafall så slänger dom på mig syremask med fullt ös 15 kilo. Då kan jag iallafall andas 1% bättre känns det som.



Väl inne på sjukhus röntgas jag och man ser att jag har en lungsäcksinflammation (PLEURIT) som i mitt fall är mycket allvarligt. En person med normalt immunförsvar skulle kanske varit hemma från jobbet i 3 dagar sen varit på benen igen. Jag blev inlagd i flera dagar på sjukhus med kortison, antibiotika och massa annat. Detta blev tillslut bra och tur väl det! Så jag är nojjig det kan jag inte bortse från! Provtagning imorgon så får vi se om hur mina värden är med tankte på att jag e kass. /Micke












 
 
Ingen bild

Faster Annika

12 april 2011 14:35

Jag förstår verkligen att du har en klippa i Jenny..Din egna lilla ängel:)Kram på er båda..

Mikael Mattsson

12 april 2011 14:42

Ja mycket tacksam =) kramkram

 
Ingen bild

bwow@bloggplatsen.se

12 april 2011 16:07

Usch vad hemskt med en sådan sjukdom.. men din sambo verkar ju vara en dröm! håll hårt i henne!

 
Jessie

Jessie

12 april 2011 19:13

Åh man blir alldeles rörd när man läser detta. Det är vad jag kallar att finnas där i vått och torrt.
Och att sina närmaste och inte bara en själv blir drabbad är sant.

Läser till SSk och vi får hela tiden sagt att ödmjukhet och att förstå att det inte bara är den drabbade som har det kämpigt och att man inte ska se människorna som objekt. Ska ut nu på praktik 4 veckor (längtar men endå känns det sjukt nervöst och pirrigt då första praktiken var på äldreomsorgen) och jag kommer att få se ett och annat. Jag har redan varit med om familj som inte besöker sina föräldrar för att de har egen familj och jag blev tvungen att ursäkta mig och gå på toa och släppa ut tårarna.

Jag känner mycket med folk, och jag känner för dig och din tjej när jag läser inläggen.

Men blir på något sätt glad endå när jag läser om vilken otroligt stark människa hon är och att hon ALLTID finns där. Och du verkar vara en stark människa också. Du gräver inte ner dig i självömkan vilken är väldigt lätt att göra, utan du kämpar.

Jag hoppas verkligen att de finner något svar på vad det är, eller om du har något nytt som kanske blir döpt efter dig och man finner ett botemedel.

Tycker att du förtjänar det!

Kram!

http://nattstad.se/itsjessie

 
Jenny - Med en dröm om att bli fotograf!

Jenny - Med en dröm om att bli fotograf!

12 april 2011 19:27

Måste säga att du har en enorm tur som har tjejen. Jag har själv en blodsjukdom och även ett hjärtfel. Fick reda på detta Julen 2007 och Julen 2008 fick jag reda på nästa. Så jag har med åkt in och ut på sjukhus sedan dess. Har även varit inlagd i lund. Skrev själv mycket om hur jag upplevde allt. dessvärre har nästan alla mina vänner valt att inte längre vara min vän. dom förstår inte hur jobbigt situation man är i. Så jag blir så glad av att läsa att du har så bra stöd! Önskar att jag hade detsamma! Har endast mina föräldrar som ställt upp för mig och ringt till sjukhuset, följt med mig o dylikt precis som din tjej. Önskar dig lycka till och hoppas att du blir så bra som du bara kan bli!

http://photosbyjenny.blogg.se

 
MsEvolyn

MsEvolyn

12 april 2011 21:20

Hejsan!

Jag förstår verkligen vad du menar!

Jag lider av panikångest och min sambo stöttar mig till 110 procent :) Han frågar alltid hur jag mår, ringer till sjukhuset åt mig och han är verkligen förstående och snäll!

Sådana änglar ska man ta väl hand om och inte ta för givet :)

Kolla gärna in min blogg, där skriver jag om min vardag med panikångest.

Ha en bra dag!

http://friskochgalen.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

12 april 2011 22:39

Wow!! Är allt jag kan säga! Trotts detta helvete så verkar du ändå vara en positiv person som aldrig ger upp!
Antar att det är det som krävs för att man ska orka leva vidare när man drabbas av en sådan här sjukdom. Din sambo är verkligen underbar!
Hade själv en blodsjukdom när jag var liten som gjorde så att jag inte producerade några röda blodkroppar vilken gjorde att jag fick blod en gång i veckan och som varade i ca 2 år. Läkarna hade ingen aning om vad det var men med en dunderkur av någon medicin så försvann den som tur var. Även detta handlade om liv eller död.
Tackvare alla som donerar blod så sitter även jag här idag! Väldigt tacksam för att folk gör det!
I höstas så hade även jag bestämt mig för att bli blodgivare men jag fick då sjukdomen Ulcerös colit eller crohns sjukdom(Läkarna vet inte vilken av dem det är) så efter det äter jag massa mediciner.
Jag var inlagd i en månad på sjukhus och fick även blod denna gång eftersom mitt blodvärde var alldels på tok för lågt.
Så jag vill också tacka alla blodgivare:)
Jag hade ett helvete i höstas men det är ingenting mot vad du går igenom.
Fortsätt kämpa och va positiv så kommer allt lösa sig till slut!:)

http://kallstrom87.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

världens bästa josse

13 april 2011 11:10

Ja. Min syster hon är helt fantastisk du :) OCH det är du också micke ska du veta! du är som en bror för mig och det värker så i hjärtat att du är så dålig och aldrig tycks bli frisk :(
men Jag och Vi finns här vid din och er sida hela tiden och vi ställer upp så gott vi kan hjälpa till! Ni är bäst!!

 
Ingen bild

Svärmor

13 april 2011 19:31

Hon är en underbar tjej,en som finns vid din sida för hon älskar dig Micke o det gör vi allihopa.Du är en kanonkille o ni är helt underbara.Hon kämpar på med sin utbildning o sina jobb o är ändå alltid på topphumör.Du skev att hon är din med ring på fingret,det blir säkert en ring till på hennes finger o mer därtill.Ni finns hos oss :) kamar i massor till er.Tråkigt att du blivit dålig.Krya på dig o var rädda om er du i din ängel ;)

 
Ingen bild

Din älskling

14 april 2011 18:41


Heeeej snygging!!

Vet du en annan viktig, avgörande sak till att vi orkar kämpa på båda två?
Att du är så otroligt positiv och har en så stark vilja! Är så oerhört tacksam och glad över att du inte bara lagt dig ner och gett upp utan kämpar på varje dag, vill hitta på saker hela tiden när du har kraft och ork till det, bryr dig om alla andra runtomkring och verkligen försöker leva livet de dagar som din kropp tillåter dig. DET är något som gör det väldigt enkelt för mig att kämpa för, och med, dig darling :)

Tack för att du är du, hela vägen igenom och hela vägen fram.

Och framför allt, tack för att du är min <3

I love us too!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Mattsson - 14 oktober 2015 12:44

Hans medicin är för dyr för vården. Lånat reportage från Blekinge läns tidning. BLT     Mikael Mattsson, 28 år, lider av en obotlig blodsjukdom som kan kosta honom livet. Räddningen heter Soliris - ett läkemedel som anses vara för dyrt för...

Av Mikael Mattsson - 9 april 2011 16:45


Precis som överskriften säger så är det 2 hela veckor sedan vi kom hem från Lund. Jag skulle då gjort en benmärgstransplantation och legat inlagd i ca 1-2 månader. Men åter igen för andra gången blev den inte av, men denna gången pga av en positiv ...

Av Mikael Mattsson - 23 mars 2011 21:13

Nu är det äntligen dax för min transplantation! Vi landade i Lund i förgår och bor nu på ett så kallat patienthotell, som är som ett hotell helt enkelt. Egentligen skulle jag redan ha varit transplanterad nu och varit hemma och på tillfriskning "ca 1...

Av Mikael Mattsson - 11 februari 2011 10:58

Jag skulle vilja skriva lite om stamcellsdonation i detta inlägget. Den 30 December 1991 avdled en kille hette Tobias på grund av att dom inte hittade en donator till han, dom hade sökt över hela världen men det fanns ingen som passade tyvärr. Detta ...

Av Mikael Mattsson - 10 februari 2011 20:00


Jag fick även reda för några dagar sedan att min transplantation kommer bli framskjuten till början på April. Vilket är mycket tråkigt, men dom måste helt enkelt ta reda på vad som gör att jag får inflammationer i magen. Skulle jag under tiden jag få...

Presentation


Följ mig Mikael Mattsson 28 år i min vardag med en livshotande blodsjukdom som förbryllar Sveriges läkarkår! Blodsjukdomen heter PNH och jag behöver i dagsläget världens dyraste medicin för att överleva men den kan vara för dyr för att jag ska få den.

GÄSTBOKEN

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Hur många av er skulle tänka er att lämna blod? Och vad är anledningen till att ni inte gör det idag? Mvh Mikael
 Inte tänkt på det
 Får inte lämna blod av olika anledningar
 Tycker det är obehagligt
 Har inte tid
 Jag lämnar redan blod!!
 Har tänkt på det med inte blivit av

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards