Direktlänk till inlägg 21 januari 2011

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Av Mikael Mattsson - 21 januari 2011 16:21

   Hej! Nu slänger jag upp mitt första blogginlägg! Så det är världspremiär idag =)


I måndags kom vi ner till Lunds sjukhus för att påbörja den efterlängtande stamcellstransplantationen/benmärgstransplantationen. Då jag hade ett infekterat nageltrång men ett ihållande förhögt CRP = Snabbsänka så var man lite orolig för att detta skulle vara ett bekymmer.


Efter konsultation med överläkare så kom dom fram till att det inte skulle vara något problem för min transplantation eftersom jag redan hade fått antibiotika sedan i fredags, men inte! Istället åker jag på en sån fruktansvärd magvärk osv så jag får åka ambulans från Patienthotellet vi var inlagda på, som ligger ca 100 meter från sjukhuset! Jag blir intagen på akuten och ingenting fungerar som det ska, bad man om morfin så tog det en timme innan någon kom med det. Och smärtan var 15 på en skala från 0-10 som tur var min ängel Jennie och satt brevid mig så jag höll mig någorlunda lugn.


Tillslut så fick vi komma upp till den avdelningen som jag ska ligga inne på för transplantationen men behandlas som att jag har vinterkräksjukan = jag är isolerad i ett rum och får inte gå ut. Med mer morfin och fastande mage/dropp så började det lugna ner sig sakta. Fick en akuttid på ct röntgen och där såg dom att jag hade inflammerad tarm. Vilket vi misstänkte pga av att jag fick en mkt stark antibiotika mot mitt nageltrång, denna antibiotikan slår gärna ut all normal tarmflora så det blir krig i magen.


Så idag har jag varit iväg och gjort en såkallad gastroskopi " Dom för ner en slags trädgårdsslang ner i munnen och vidare ner i magen (INGET SKÖNT) och den fick jag även svälja en lite filmkamera som var lite större än en panodil som ska vandra omkring i magen och filma, denna lilla sak kostar 5000:- och det är en engångskamera =) så nu sitter jag i sängen med ett slags bälte runt magen och en annan mottagare som trådlöst tar emot filmkamerans bilder, Jennie tycker jag ser ut som en självmordsbombare haha. Helt sjuk teknik! I.


  


Min  transplantation blir iallafall avbruten :/  Det är en snäll man i Tyskland som ska donera en del av sin benmärg till mig för att helt enkelt rädda mitt liv, vilket jag är så tacksam för så jag inte kan finna ord. Även ni som lämnar blod och trombocyter är hjältar! Och till er som tänkt börja lämna blod men inte tagit tag i det, tänk vilken insats ni kan göra. En sådan enkel sak det tar 20 minuter och man får till och med kompensation för besväret. Får iallafall se vad dom säger imorgon om jag får åka hem till Karlskorna på måndag eller stanna kvar och köra på transplantation. Det är så sjukt mycket som ska klaffa, strålningstider, cellgiftertider, läkareteam som ska va 100% överens och inte minst donatorns benmärg som ska flygas från Tyskland i ett special bokat flyg! Så det är tråkigt att det blev såhär men det är bara ta nya tag. /Micke

 
 
Ingen bild

Jennie

21 januari 2011 16:42

Du är min ängel!! <3

 
Ingen bild

Petra Adolfson

21 januari 2011 18:12

Otroligt tråkigt att høra att du ær sjuk Micke. Kan inte førestælla mig vad du och Jennie går igenom. Var bara tvungen att kommentera och sæga; Vilken otroligt inspirationskælla du ær! Trots din sjukdom har du en posivit syn och en jækla livslust. Jag kan inte førestælla mig nått annat æn ett lyckligt slut, før det ær du værd!

Håller tummarna før att transplantationen blir genomførd!
Många kramar till dig och Jennie!
Petra

 
Kashaya

Kashaya

21 januari 2011 18:14

Hoppas du får din transplantation och lycka till!

http://kashaysblogg.blogspot.com

 
anna

anna

21 januari 2011 18:20

usch låter tungt men jag hoppas hoppas att du blir riktigt frisk snart!!

http://blacknalyn.blogg.se

 
Ingen bild

Alexandra

21 januari 2011 18:33

DU är en hjälte. Håller alla tummar och tänker på dig/er.

Linda

 
Ingen bild

sofia och jasmin

21 januari 2011 18:46

Vi önskar dig ett långt liv. Hoppas att allt löser sig :)

 
Louise Mårtensson

Louise Mårtensson

21 januari 2011 19:51

Jag önskar dig verkligen all lycka!!!

Följer gärna din blogg om jag får!? :)
Kram på dig! /Louise

http://dockidoc.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

21 januari 2011 19:52

Blev djupt rörd av att läsa om din svåra sjukdom, håller hårt tummarna att allt ska gå bra!

Vänligen Anneli

http://pottipotti.bloggplatsen.se

 
Angel

Angel

21 januari 2011 19:57

Jag råkade hamna på din blogg och efter läst ditt inlägg ville jag bara säga att jag hoppas allt löser sig för dig och att transplantionen går sen bra. MVH Nessa.

http://thoughtsofanangel.bloggplatsen.se

 
veronica

veronica

21 januari 2011 20:00

Ja ibland klagar man verkligen på små saker, vilket jag gör ofta, om man nu tittar på din situvation.. Man ska va glad att man är frisk, å som sagt är det tyvärr inte alla som är det ju, hur mycket man än önskar.. Jag önskar över hela mitt hjärta att du snart är frisk å att allt kommer gå bra.. Lycka till.. Å vad skönt att du har sambon som finns vid din sida.. Måste va jobbigt att se den man älskar ha så ont.. Jag har en sambo som har en sjukdom oxå, men den ligger lågt nu å han är frisk från den, men kan komma tillbaka när man minst anar det, å vet inte hur man skulle tatt det som en annhörig, skulle nog va så ledsen.. Det är verkligen starkt av er.. Lycka till å jag håller tummarna.. Kram på er

http://virre86.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

En tjej , med dig som förebild !

21 januari 2011 20:08

Shit, du är verkligen en kämpe !
Håll ut bara, det kommer gå skitbra !
Kram !

 
Ingen bild

Joakim

21 januari 2011 20:14

Tjena! Hoppas allt löser sig!
Har du ont av det eller så?

/Joakim

 
towa

towa

21 januari 2011 20:28

Hej!
Håller tummarna för dig att allt går bra!
Jag slipper transplantation än så länge, men förstår vad det är du går i genom.
Lycka till med allt!
//Towa

http://aplastiskanemi.bloggplatsen.se

 
Andreas

Andreas

21 januari 2011 20:59

Hoppas det kommer att ordna sig! Jag blev så tagen av detta och önskar dig enormt lycka till! Jag kommer att följa dig och sprida vidare din blogg :)

http://andyshem.bloggplatsen.se

 
ida

ida

21 januari 2011 21:38

hoppas allt löser sig!

http://ididas.bloggplatsen.se

 
Saraah

Saraah

21 januari 2011 22:10

Hejsan!
Läste detta inlägg och blev rörd. Att ha en sjukdom i sådan tidig ålder är svårt. Jag själv har en obotligsjukdom. De är svårt att inse alla faror och vad som verkligen kan hända. Men man håller huvudet högt och tänker positivt. De är de ända vi kan göra och jag håller verkigen mina tummar hårt för att du snart blir återställd! Ingen är värd all detta skit! Skönt att din ängel är med dig!

All lycka till er!
Kram

http://aranele.blogg.se

 
Ingen bild

Liinda

21 januari 2011 22:53

Hej Micke

jag håller alla tummar för dig att det ska gå vägen. Skönt för dig att du skaffat en blogg hoppas att du kan få ventilera av sig lite, då det ibland kan bli för mycket annars. Hälsa Jennie så gott .
Kram Liinda ( på SR-Karlskrona)

 
Ingen bild

josse:)

24 januari 2011 19:46

hej min fina svåger! :)
vilka fina kommentarer du har fått och jag vill att du ska veta att du också är en hjälte för mig! Ska kontakta hälsohuset imorgon det första jag gör när jag vaknar och fråga när jag kan komma och ta mitt blodprov som jag ska skicka in till tobiasregistret och hoppas på att dem kommer godkänna mig trots min APC-resistens :)

Tänker på er varje dag!
Ni är bäst!<3

 
Amina

Amina

26 januari 2011 20:23

Ush , kan inte vara lätt precis, hoppas allt löser sig...

http://miss4m4s0.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

26 januari 2011 20:32

önskar jag fick lämna blod då hade jag gjort dte även om jag hatar lämna blodprov!

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

26 januari 2011 21:48

Gastroskopi har jag också gjort, fy fasen :P Och coloskopi, då stoppar de in slangen hmm.. från andra hållet helt enkelt. Det var lite spännande att se sina egna tarmar på en Tv-skärm.
Coolt med en filmkamera som åker runt i systemet, det här är framtiden! :D
Du ska nog vara glad att det är en engångskamera ;)

http://drak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Mattsson - 14 oktober 2015 12:44

Hans medicin är för dyr för vården. Lånat reportage från Blekinge läns tidning. BLT     Mikael Mattsson, 28 år, lider av en obotlig blodsjukdom som kan kosta honom livet. Räddningen heter Soliris - ett läkemedel som anses vara för dyrt för...

Av Mikael Mattsson - 12 april 2011 12:58


Bilden får ej användas utan tillstånd från Mikael Mattsson COPYRIGHT (©) 2011                                                    Detta är min sambo och flickvän sedan 7 år tillbaka, hon heter Jennie Konrad 23 år och är mitt allt! till och med mi...

Av Mikael Mattsson - 9 april 2011 16:45


Precis som överskriften säger så är det 2 hela veckor sedan vi kom hem från Lund. Jag skulle då gjort en benmärgstransplantation och legat inlagd i ca 1-2 månader. Men åter igen för andra gången blev den inte av, men denna gången pga av en positiv ...

Av Mikael Mattsson - 23 mars 2011 21:13

Nu är det äntligen dax för min transplantation! Vi landade i Lund i förgår och bor nu på ett så kallat patienthotell, som är som ett hotell helt enkelt. Egentligen skulle jag redan ha varit transplanterad nu och varit hemma och på tillfriskning "ca 1...

Av Mikael Mattsson - 11 februari 2011 10:58

Jag skulle vilja skriva lite om stamcellsdonation i detta inlägget. Den 30 December 1991 avdled en kille hette Tobias på grund av att dom inte hittade en donator till han, dom hade sökt över hela världen men det fanns ingen som passade tyvärr. Detta ...

Presentation


Följ mig Mikael Mattsson 28 år i min vardag med en livshotande blodsjukdom som förbryllar Sveriges läkarkår! Blodsjukdomen heter PNH och jag behöver i dagsläget världens dyraste medicin för att överleva men den kan vara för dyr för att jag ska få den.

GÄSTBOKEN

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Hur många av er skulle tänka er att lämna blod? Och vad är anledningen till att ni inte gör det idag? Mvh Mikael
 Inte tänkt på det
 Får inte lämna blod av olika anledningar
 Tycker det är obehagligt
 Har inte tid
 Jag lämnar redan blod!!
 Har tänkt på det med inte blivit av

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards