Alla inlägg under mars 2011

Av Mikael Mattsson - 23 mars 2011 21:13

Nu är det äntligen dax för min transplantation! Vi landade i Lund i förgår och bor nu på ett så kallat patienthotell, som är som ett hotell helt enkelt. Egentligen skulle jag redan ha varit transplanterad nu och varit hemma och på tillfriskning "ca 1 år" och sjukdomfri blir man om man varit symptomfri i 5 år. Men förra gången vi kom ner hit så fick jag fruktansvärda magsmärtor som sen resulterade till ett par dagar inlagd för inflammation i magen, istället för transplantation! Eftersom det förstörde hela uppläggningen och att dom inte visste varför jag fått magproblemet så avbröt allt och vi fick åka hem   


Så nu efter ungefär 2 månader så gör vi ett nytt försök   och för att uppdatera lite om varför jag ska göra detta, så är det ju så att för ca 2,5 år sedan så fick jag reda på att min kropp helt enkelt inte producerar särskilt mycket blodkroppar av dom olika slagen, vilket resulterar i extrem trötthet, farligt lättblödande "kan få t.ex hjärnblödningar av ett slag i huvudet" och även mycket infektionskänslig. 


Så jag har mer eller mindre gått runt som en zombie sen 2,5 år tillbaka, varit mycket sjuk i inflammatoriska sjukdomar och även infektioner. Inlagd på sjukhus så många gånger så jag tappat räkningen. Jag måste även käka runt 130 tabletter i veckan för att förebygga olika saker och fått blodtransplantationer för att helt enkelt överleva. Man får knappt göra något som vanliga människor gör heller, inte ens cykla! Är man då lite galen i grund och botten så blir detta lätt ett stort handikapp! Jag tror även man blir en gnällspik vilket jag ser när jag läser det jag skriver nu   


I Januari förra året så fick jag en månads behandling här i Lund som skulle trycka tillbaka min benmärg för att nästan som en dator "starta om den" så att den skulle börja producera blodkroppar igen. Men vilket inte fungerade tyvärr. Utan nu är det sista utvägen med att göra en stamcell/benmärgstransplantation.


Transplantationen är en så kallad (allogen) vilket innebär att jag får stamceller från en donator. Det läkarna hoppades på var att min älskade syster skulle kunna donera till mig då man ibland har samma HLA typ som syskon, men det hade såklart inte vi, men jag har ändå en stor tur då dom har fått tag i en donator som passar till 99%. Det är så att det finns miljontals HLA typer och det kunde lika väl varit så illa att det inte fanns någon som passat mig alls. Så denna snälla tyske donatorn kommer förhoppningsvis rädda mitt liv, om allt går som det ska och att den donerade benmärgen inte stöts bort av min kropp.


Jag kommer genomgå en tuff behandling som omfattar helkroppsstrålning,cellgifter osv för att helt döda mitt egna (system) det innebär att jag kommer vara utan immunförsvar i ca 3 veckor innan donatorns celler börjar bilda blodkroppar.Och det betyder också att jag kommer få blod och trombocyter väldigt tätt för att hålla igång kroppen tills den börjar arbeta själv.


Det har varit väldigt mycket de dagar vi varit här nere jag och min underbara fäsmö Jennie men jag kommer uppdatera bloggen varje dag nu! Imorgon kommer lite mer om vad som hänt dessa dagar och bilder så fortsätt gärna följa bloggen! Det är ett sätt helt enkelt för att få berätta min historia om vad som händer, och det är riktigt kul att det är så många som följer bloggen och alla vänner och nya bekantskaper som hört av sig! Tusen tack det värmer! 


Jag gör en liten fusktablell om dom konstiga läkareorden jag använt mig av idag.


BENMÄRG= Där blodkroppar bildas vita,röda,trombocyter

VITA BLODKROPPAR= Immunförsvaret

RÖDA BLODKROPPAR= Transpoterar syret i kroppen osv

TROMBOCYTER= Täpper till hål som blir när man börjar blöda


Vad är då normalvärde för en frisk person?

VITA BLODKROPPAR= Ca 4,0-8,0 miljarder

RÖDA BLODKROPPAR= Runt 140-150 miljarder

TROMBOCYTER= 150-350 miljarder


Mina värden sen 2,5 år tillbaka

VITA BLODKROPPAR= Ca 1,5 -  2,0 miljarder

RÖDA BLODKROPPAR= 80-90 miljarder

TROMBOCYTER= 15-20 miljarder


Ja ni förstår själva hur illa det är när ni jämför..


Sov gott! För det ska jag göra sista kvällen innan man läggs in på sjukhuset i ca 1-2 månader "usch"

Presentation


Följ mig Mikael Mattsson 28 år i min vardag med en livshotande blodsjukdom som förbryllar Sveriges läkarkår! Blodsjukdomen heter PNH och jag behöver i dagsläget världens dyraste medicin för att överleva men den kan vara för dyr för att jag ska få den.

GÄSTBOKEN

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Hur många av er skulle tänka er att lämna blod? Och vad är anledningen till att ni inte gör det idag? Mvh Mikael
 Inte tänkt på det
 Får inte lämna blod av olika anledningar
 Tycker det är obehagligt
 Har inte tid
 Jag lämnar redan blod!!
 Har tänkt på det med inte blivit av

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards