Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

DU KAN RÄDDA LIV GENOM En LITEN INSATS! WWW.TOBIASREGISTRET.SE

Av Mikael Mattsson - 11 februari 2011 10:58

Jag skulle vilja skriva lite om stamcellsdonation i detta inlägget. Den 30 December 1991 avdled en kille hette Tobias på grund av att dom inte hittade en donator till han, dom hade sökt över hela världen men det fanns ingen som passade tyvärr. Detta är mycket tragiskt och det ledde till att hans familj startade en stiftelse (Tobias Stiftelsen) där det idag är ett slags register som läkarna använder sig för att hitta en potensiell donator. Idag är det ca 40 000 frivilliga donatorer som anmält sig som benmärgs givare, detta endast i Sverige sedan så finns det även register i utlanden där även vi i Sverige har tillgång till, jag har haft den turen att dom har hittat en donator i Tyskland som stämmer till 99 % till mig. Och det är en väldig tur, hade dom inte hittat något donator som passat så kunde jag få möta samma öde som Tobias fick göra den 30 December 1991.


Efter jag blev sjuk nu så har många av mina nära och vänner gått med i www.tobiasregistret.se och jag är så stolta över er! Ni är riktiga änglar!


Som jag har skrivit innan i bloggen och vädjar till att mer folk blir blodgivare vill jag också nämna detta med stamceller. En benmärgstransplantation/stamcellstransplantation räddar livet på människor och du kan göra en jättestor insatts genom att bli donator till TOBIASREGISTRET.se

I dagsläget är dom tacksamma att rekrytera nya donatorer i åldern 18-35 år. Denna åldersgrupp, som nästan  helt saknas i Tobias Registret idag, det är deras prioriterade målgrupp!

Personer över 35 och upp till 59 år är också välkomna, men dessa får betala för sin egen första vävnadstypning. Kostnaden uppgår idag till 500 kr. Om du är intresserad av att anmäla dig till Tobias Registret trots att du inte tillhör vår prioriterade målgrupp, vänligen kontakta Tobias Registret per telefon, 08-585 813 81 innan Du skickar in hälsodeklarationen. Gå gärna in på www.TOBIASREGISTRET.se och läs mer. DU KAN RÄDDA LIV!


  

TOBIAS SOM GICK BORT 30 DEC 1991 PGA ATT DET INTE HITTADES PASSANDE GIVARE TILL HAN. Jag vill även skänka en tanke till hans familj som har varit så underbara att dom tog intiativet att starta TOBIASREGISTRET.SE vilket var mycket starkt gjort så tidigt efter hans bortgång. TOBIAS BLEV 17 ÅR...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Mattsson - 14 oktober 2015 12:44

Hans medicin är för dyr för vården. Lånat reportage från Blekinge läns tidning. BLT     Mikael Mattsson, 28 år, lider av en obotlig blodsjukdom som kan kosta honom livet. Räddningen heter Soliris - ett läkemedel som anses vara för dyrt för...

Av Mikael Mattsson - 12 april 2011 12:58


Bilden får ej användas utan tillstånd från Mikael Mattsson COPYRIGHT (©) 2011                                                    Detta är min sambo och flickvän sedan 7 år tillbaka, hon heter Jennie Konrad 23 år och är mitt allt! till och med mi...

Av Mikael Mattsson - 9 april 2011 16:45


Precis som överskriften säger så är det 2 hela veckor sedan vi kom hem från Lund. Jag skulle då gjort en benmärgstransplantation och legat inlagd i ca 1-2 månader. Men åter igen för andra gången blev den inte av, men denna gången pga av en positiv ...

Av Mikael Mattsson - 23 mars 2011 21:13

Nu är det äntligen dax för min transplantation! Vi landade i Lund i förgår och bor nu på ett så kallat patienthotell, som är som ett hotell helt enkelt. Egentligen skulle jag redan ha varit transplanterad nu och varit hemma och på tillfriskning "ca 1...

Av Mikael Mattsson - 10 februari 2011 20:00


Jag fick även reda för några dagar sedan att min transplantation kommer bli framskjuten till början på April. Vilket är mycket tråkigt, men dom måste helt enkelt ta reda på vad som gör att jag får inflammationer i magen. Skulle jag under tiden jag få...

Presentation


Följ mig Mikael Mattsson 28 år i min vardag med en livshotande blodsjukdom som förbryllar Sveriges läkarkår! Blodsjukdomen heter PNH och jag behöver i dagsläget världens dyraste medicin för att överleva men den kan vara för dyr för att jag ska få den.

GÄSTBOKEN

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Hur många av er skulle tänka er att lämna blod? Och vad är anledningen till att ni inte gör det idag? Mvh Mikael
 Inte tänkt på det
 Får inte lämna blod av olika anledningar
 Tycker det är obehagligt
 Har inte tid
 Jag lämnar redan blod!!
 Har tänkt på det med inte blivit av

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards